Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

30/07/2004
Beschermende gezondheidseffecten van bier en wijn zijn identiek

Brussel, 28 juli 2004 - Is het regelmatig drinken van een glas bier even goed als een glas wijn? Franse topwetenschappers vinden van wel en stellen dat de gezondheidsvoordelen van een regelmatige consumptie van bier gelijk zijn aan deze voor wijn. Dit is de belangrijkste conclusie van het wetenschappelijk voedingscongres van het Institut Pasteur te Lille. Een onverwachte conclusie in het ‘wijnchauvinistische’ Frankrijk.

Het wetenschappelijke congres ‘Entretiens de Nutrition’ van het prestigieuze Institut Pasteur te Rijsel verenigt de belangrijkste Franse voedingsdeskundigen, wetenschappers en specialisten uit de medische wereld en de overheid.

Verrassend voor het wijnland bij uitstek is dat prominente wetenschappers, zoals Prof. De Lorgeril, die baanbrekend werk verrichte in het cardiologisch onderzoek, uit de vele Franse en internationale studies naar de invloed van alcohol op de gezondheid, concludeerden dat de belangrijkste gezondheidsvoordelen van een matige bierconsumptie identiek zijn aan deze van wijn.

Vooral op het vlak van cardiovasculaire bescherming bieden bier en wijn dezelfde beschermende werking. Zo blijkt dat een matige consumptie van bier of wijn de hartspier beter voorbereidt op de schadelijke gevolgen van een infarct. Hierdoor verkleint het risico van het volledig stoppen van de hartspier na een licht of zwaar infarct en daalt dus het risico van een plotse dood wat heel wat mensenlevens kan redden.

Alcohol

De beschermende invloed van alcohol op de hartspier is reeds langer gekend. Het cardioprotectief effect komt echter alleen tot stand door een matige consumptie van bier, wijn of alcoholische dranken. De wereldgezondheidsorganisatie verstaat onder matige consumptie het drinken van 1 à 2 glazen per dag voor vrouwen en 2 à 3 voor mannen.

Homocysteïne

Uit een grootschalig Frans onderzoek naar de effecten van bier, wijn en andere alcoholische dranken op de gezondheid, dat Dr Geneviève Potier de Courcy bij 1196 mannen en vrouwen uitvoerde en voorstelde op het congres, blijkt dat de aanwezigheid van folaten in bier het aminozuur homocysteïne afbreekt. Homocysteïne in het bloed is, zelfs in zeer geringe hoeveelheden, verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.

Daar waar bier drinken geen effect heeft op de aanmaak van het homocysteïne blijkt dit bij het drinken van wijn wel het geval te zijn.

Een matige consumptie van bier biedt dus een extra gezondheidsvoordeel vergeleken met wijn, wat betreft het risico van hart- en vaatziekten.

Levensstijl

De conclusie van het congres is eenduidig. Een matige consumptie van bier en wijn biedt heel wat gezondheidsvoordelen. Dit wil niet zeggen dat geheelonthouders zich nu verplicht moeten voelen om dagelijks alcohol te drinken. Er zijn echter wel voldoende argumenten om iedereen die graag een glas bier drinkt, gerust te stellen wat de gezondheidseffecten betreft.

Een belangrijke vaststelling van de Franse wetenschappers is dat uit de vele studies blijkt dat de combinatie van een matige consumptie van bier en wijn, een gevarieerde voeding en regelmatige beweging de meeste garanties biedt op een lang en gezond leven.

Referenties:

Cardioprotective effect of chronic low dose ethanol drinking : insights into the concept of ethanol preconditioning. J Mol Cell Cardiol. 2004; 36(4):561-6 - Guiraud A, de Lorgeril M, Boucher F, Berthonnec

Mediterranean diet, traditional risk factors and the rate of cardiovascular complications after myocardial infarction. Circulation 1999; 99:779-785 - De Lorgeril M, Salen P, Martin JL, et al.

Relation between homocysteine concentrations and the consumption of different types of alcoholic beverages: the French Supplementation with Antioxidant Vitamins and Minerals Study1,2,3. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 78, No. 2, 334-338, August 2003 - Geneviève Potier de Courcy, Louise I Mennen, Jean-Claude Guilland, Véronique Ducros, Marjorie Zarebska, Sandrine Bertrais, Alain Favier, Serge Hercberg and Pilar Galan

 

Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij:

Erik Struys - Beer & Society Information Center
tel: 02/609 50 28 of e-mail: info@bsic.be

Tijdens de vakanties van Dhr Struys (tot en met 11 augustus) kunt U met Marie-Rose Thérer contact opnemen.
Tel: +32 (0)2 267 41 60
Fax: +32 (0)2 267 12 89
Gsm: +32 (0)475 36 58 47

Beer & Society Information Center

Het Beer & Society Information Center is een initiatief van de Belgische Brouwers en stelt zich tot doel de media, consumenten en wetenschappers beter te informeren over de positieve gezondheids- en maatschappelijke voordelen van een verstandig biergebruik.

Het Beer & Society Information Center verstrekt informatie over bier conform met de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de gedragscode van de Arnoldusgroep.


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |