Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

21/11/2001
Matig drinken beschermt tegen beroerte, maar niet tegen hersenbloedingen

Dat een lichte tot matige alcoholconsumptie het risico op een beroerte vermindert, is al langer bekend. Men onderscheidt echter twee categorieën van beroertes naargelang de oorzaak. De eerste en grootste categorie wordt veroorzaakt door een zuurstoftekort in de hersenen, tengevolge van de plotse afsluiting van een bloedvat in of naar de hersenen door verregaande atherosclerose of door een bloedklonter. De tweede categorie ontstaat na een hersenbloeding. Vraag is of matig drinken beschermt tegen beide categoriën of tegen één van beide afzonderlijk. Het antwoord blijkt uit de resultaten van een prospectief onderzoek, waaraan meer dan 22.000 mannelijke artsen tussen 40 en 84 jaar deelnamen. Hun drinkgedrag werd in kaart gebracht en zij werden gedurende gemiddeld 12,2 jaar opgevolgd. In die tijdspanne werden 679 deelnemers met een beroerte geconfronteerd. Uit de resultaten van de analyse blijkt dat licht tot matig drinken beschermt tegen de grootste categorie van beroertes, namelijk de groep die ontstaat door de plotse afsluiting van een bloedvat. Daartegenover vond men geen effect van matig drinken op het voorkomen van hersenbloedingen.
Nog vermeldenswaardig is het feit dat geen verschil gevonden werd tussen de positieve effecten van licht drinken (enkele consumpties per week) tegenover matig drinken (enkele consumpties per dag) op het voorkomen van beroertes. Met andere woorden, of je nu twee glazen per dag drinkt, of één glas per week, het gunstige effect is vergelijkbaar.


bron: K. Berger et al, Light-to-moderate alcohol consumption and the risk of stroke among US male physicians. New Engl J Med 1999;vol.341:1557-1564.

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |