Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

27/09/2001
Matige drinkers ontwikkelen minder galstenen

Galstenen zijn frequent en kunnen pijnlijke ontstekingsreacties en obstructies uitlokken. Om ze te kunnen voorkomen, moeten eerst en vooral de oorzakelijke factoren gekend zijn die leiden tot de ontwikkeling van galstenen. Eens die factoren bekend, kan men inspanningen leveren om ze te vermijden.

Helaas zijn niet alle risicofactoren vermijdbaar. Zo komen galstenen vaker voor op oudere leeftijd en bij vrouwen, maar leeftijd en geslacht zijn onbeïnvloedbaar. Voedingsfactoren daarentegen wel. In een retrospectief epidemiologisch onderzoek in Frankrijk gingen de onderzoekers 2.759 mensen, waaronder 13,9% met galstenen, ondervragen omtrent hun vroegere eet- en drinkgewoonten. Uit een vergelijkende analyse tussen de eetgewoonten van de groep met en de groep zonder galstenen kon men opmaken dat zwaarlijvigheid een belangrijke risicofactor is voor galstenen. Andere risicofactoren waren: een dieet rijk aan verzadigde vetten en suikers. Een vezelrijke voeding (veel groenten en fruit) bleek weinig impact te hebben op het ontwikkelen van galstenen. Tenslotte vond men dat mensen die matig alcohol drinken (20 tot 40 gram per dag) minder galstenen ontwikkelen dan de doorsnee populatie. Het is daarom niet uitgesloten dat matig alcohol drinken beschermend werkt tegen de ontwikkeling van galstenen.


Bron: Caroli-Bosc F-X et al. Cholelithiasis and dietary risk factors: an epidemiological investigation in Vidauban, southeast France. Digest Dis Sci 43 (1998), 2131-2137.

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |