Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en lichaam

22/06/2006
Effect van alcohol op hart en vaatziekten

In een Zweeds onderzoek waaraan 53.500 mannen en vrouwen deelnamen, werd gezocht naar het verband tussen de inname van alcohol en de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Er werd een verschil gevonden tussen het effect bij vrouwen en bij mannen.

Het is al lang bekend dat bij regelmatig matig drankverbruik het risico op hart- en vaatziekten kleiner is dan bij geheelonthouding of bij overmatig drinken. Tot hiertoe werd dit effect vooral nagegaan bij mannen, en was er nog maar weinig geweten over de reactie bij vrouwen.
Het onderzoek van Janne Tolstrup e.a. heeft dit beeld verfijnd: terwijl bij mannen het effect vooral afhangt van regelmatig te drinken, zou bij vrouwen eerder de hoeveelheid alcohol een grotere rol spelen dan de regelmaat bij de evaluatie van het risico op hart- en vaatziekten.

Britisch Medical Journal (BMJ) 2006;332 (27 mei 2006)

  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |