Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK
alcohol en samenleving

22/01/2008
ZIEN DRINKEN DOET DRINKEN

Voorlichting omtrent alcoholmisbruik werkt niet. Tot dit besluit kwamen Nederlandse onderzoekers van de Radboud Universiteit in samenwerking met de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Vermanende TV-spotjes schijnen niet werkzaam te zijn bij jongeren.   Alcoholreclame daarentegen zetten de jongeren aan tot meer drinken, zelfs tijdens het kijken naar de spotjes.

Nijmeegse onderzoekers lieten jongeren kijken naar twee film: één waarin nauwelijks gedronken wordt, en een tweede waarin de alcohol rijkelijk vloeit. Tussendoor werden reclameblokken met of zonder alcoholcommercials getoond. Bij het bekijken van de film waarin veel wordt gedronken en van alcoholreclame werd er behoorlijk meer gedronken, tot twee keer zoveel.

Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat voorlichtingscampagnes bij jongeren niet leiden tot inzicht in eigen drinkgedrag, zegt Esther van den Wildenberg van STAP. Als verklaring wijst zij op de hersenen die voor 24 jaar nog niet ten volle ontwikkeld zijn, en zeker niet het hersengedeelte dat betrokken is bij het nemen van verantwoorde beslissingen, planning en impulscontrole. Daarom zullen moraliserende boodschappen weinig indruk maken.

Of er dan niets te doen is tegen overmatig drinken? Misschien met een campagne die naar de ouders gericht is, om hen bewust te maken van de schade die teveel alcohol bij hun opgroeiende kinderen kan aanrichten. Maar of zulke campagne wel invloed kan hebben, is nog niet aangetoond, aldus van den Wildenberg.


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |