Alcohol. Gebruik het met verstand
|FR|EN|DE| |start|info|contact|
 


/nieuws
actueel
nieuw


/ Vraag & antwoord


/ wetenschappelijk onderzoek
alcohol en lichaam
alcohol en psyche
alcohol en samenleving


/ dossiers
Geschiedenis van het bier
Bier en geneeskunde: een lange geschiedenis
Brouwen van bier, samenstelling van bier
Bier en houdbaarheid
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
Alcohol en kanker
Alcohol, zwangerschap en borstvoeding
Bier en lichaamsgewicht
Het alcoholgehalte in het bloed
Bier en metabolisme
Hop in het brouwproces en als medicinale plant
Alcohol en medicijnen
Alcohol en Diabetes
Bierbrouwen naar een 18de eeuws recept
Katerremedies
Reinheidsgebod


/ Boeken


/ Interviews


/ Agenda


/Links



 

DOSSIERS
Matig bier drinken beschermt hart en bloedvaten
 Matig bier drinken is goed voor hart en bloedvaten
 Hoeveel mag je drinken voor een maximaal beschermend effect?
 Hoe wordt dit beschermend effect verklaard?
 Nog meer wetenschappelijk onderzoek
 Discussie over de drempelwaarde
 Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen
 Leeftijd en alcoholconsumptie
 Bier, wijn of sterke drank?
 Goed nieuws voor diabetespatiënten

Goed nieuws voor diabetespatiënten

Tientallen onderzoeken waaraan enkele honderdduizenden proefpersonen deelnamen tonen allemaal een positief effect van matig alcohol drinken op de incidentie van en de sterfte door hart- en vaatziekten. In nagenoeg alle studies gaat het weliswaar om gezonde proefpersonen. Studies over de invloed van alcohol in bepaalde patiëntenpopulaties zijn totnogtoe schaars of onbestaande.
Vermeldenswaardig is een recent origineel onderzoek over de effecten van alcohol op de sterfte door hartaandoeningen bij patiënten met ouderdomsdiabetes (diabetes type 2). Diabetespatiënten lopen tengevolge van het verhoogde suikergehalte in hun bloed een verhoogd risico op vernauwingen terhoogte van de kransslagaders, met al dan niet fatale hartaandoeningen tot gevolg. Om dat risico zo minimaal mogelijk te houden, worden mensen met diabetes aangemaand zich strikt aan gezonde en regelmatige eetgewoonten te houden. Nu blijkt dat in dit gezonde voedingspatroon ook plaats is voor matige alcoholconsumptie en dat mensen met diabetes die enkele glazen alcoholische drank per dag gebruiken minder risico lopen op een vroegtijdige sterfte tengevolge van hartaandoeningen in vergelijking met diabetespatiënten die geheelonthouder zijn.
(JAMA 1999;282:239-246;)


  |terug|mail|print|top|


|HET ZOEKEN|


|BANNERS|
 
     klik hier indien u deze site wil promoten

|DE NIEUWSBRIEF|
uw@adres.?
 inschrijven
 uitschrijven

bezoek de 'bob' site

    bezoek de site van de'Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen'

  bezoek de site 'www.medischestart.nl'

 

©2001 - bg | Webmaster| web-badges |